OCC08/06-135 : Εργατικό ατύχημα κατά την φόρτωση αεροσκάφους Α320










ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ

Στις 20/08/08 στις 22.00 περίπου τοπική ώρα κατά την φάση της εξυπηρέτησης στο έδαφος αεροσκάφους τύπου AIRBUS 320 (A320) ελληνικής εταιρίας και συγκεκριμένα κατά την φόρτωση ταχυδρομικών σάκων στην πίσω αποθήκη του αεροσκάφους (Aft Hold) εργάτης φόρτωσης αποσκευών ο οποίος βρισκόταν επάνω σε τροχήλατο αμαξίδιο μεταφοράς αποσκευών έπεσε στο κενό καθώς έσπασε μία από τις ξύλινες σανίδες πάνω στις οποίες στεκόταν .

ΕΥΡΗΜΑΤΑ

Από την πτώση ο εργαζόμενος τραυματίστηκε ελαφρά αφού υπέστη εκδορές και εκχυμώσεις στα πλευρά και στα πόδια χωρίς ευτυχώς να προκληθούν κατάγματα .

ΑΙΤΙΑ

Κατά την διερεύνηση του συμβάντος προέκυψαν τα εξής :

Η διαδικασία ασφαλούς φόρτωσης στο A320 το οποίο δεν διαθέτει εμπορευματοκιβώτια (containers) αποσκευών αλλά είναι σωρηδόν φορτώσεως ( bulky loading) επιβάλει την χρησιμοποίηση αυτοκινούμενου ή ρυμουλκούμενου ταινιόδρομου (ιμάντα) αποσκευών επειδή και οι δύο αποθήκες βρίσκονται ψηλά σε σχέση με το έδαφος .
Στο συγκεκριμένο συμβάν δεν χρησιμοποιήθηκε ταινιόδρομος. Λόγω σπουδής προκειμένου να αναχωρήσει η πτήση εγκαίρως , προτιμήθηκε να ανέβει ο εργάτης πάνω στο καροτσίδιο και να φορτώσει το φορτίο το οποίο αποτελούνταν από ταχυδρομικούς σάκους (courier ) .
Το καροτσίδιο όπως φαίνεται στη συνημμένη φωτογραφία ήταν παλαιό και σε κακή κατάσταση όσον αφορά την συντήρησή του και ήδη έλειπαν δύο σανίδες από το πάτωμά του .Το δε γεγονός ότι μία ξύλινη σανίδα υποχώρησε από το βάρος του εργαζόμενου και του φορτίου του, υποδηλώνει την παλαιότητα του ξύλου .Τα παραπάνω δείχνουν εν ολίγοις την ακαταλληλότητα του συγκεκριμένου επίγειου μέσου .

ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ
4C ( περιστασιακό, μείζον περιστατικό )
Το γεγονός κρίνεται ως περιστασιακό καθώς έχει καταγραφεί παρόμοιο περιστατικό τραυματισμού εργαζόμενου στο πρόσφατο παρελθόν και συγκεκριμένα στις 03/08/2007 στις 21.30 το βράδυ , πάλι κατά την διάρκεια φόρτωσης αεροσκάφους AIRBUS 320 της ίδιας εταιρίας .
Κρίνεται επίσης μείζον καθώς θα μπορούσε να είχε προκληθεί σοβαρότερος τραυματισμός του εργαζόμενου (κατάγματα , αιμορραγία κτλ.)

ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Για τους υπευθύνους επίγειας εξυπηρέτησης και τους Safety Managers

Ο δείκτης αποτίμησης 4C καθιστά το συμβάν τέτοιο ώστε η εταιρία πρέπει να υποχρεωθεί να επανενκπαιδεύσει το προσωπικό της ( ΒΚΕΕ άρθρο 22 παρ. 2 ), σε πρότυπες διαδικασίες εξυπηρέτησης των αεροσκαφών της (SOPs)οι οποίες θα είναι απολύτως ασφαλείς και τυποποιημένες ούτως ώστε να διασφαλίζεται η υγεία και η σωματική ακεραιότητα του προσωπικού εν ώρα εργασίας .
Σε περιπτώσεις που για επιχειρησιακούς λόγους απαιτείται ταχεία επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκάφους (turnaround) αυτό δεν πρέπει να επιφέρει εκπτώσεις στην ασφάλεια και ελλιπή τήρηση διαδικασιών όπως έγινε στην προκειμένη περίπτωση .

Για τους υπευθύνους συντήρησης επίγειων μέσων

Η εικόνα των αμαξιδίων με τις ελλιπείς , σάπιες και πεπαλαιωμένες σανίδες δεν συνάδει με τις αρχές του SAFETY MANAGEMENT .
Η εκτίμηση κινδύνου (risk assessment) που είναι από τις βασικές λειτουργίες του SMS προϋποθέτει ότι αν κάτι είναι επίφοβο να προξενήσει ατύχημα πρέπει είτε να επιδιορθώνεται άμεσα είτε να τίθεται εκτός λειτουργίας
Στην προκειμένη περίπτωση το συγκεκριμένο αμαξίδιο έπρεπε να βγει εκτός λειτουργίας (ΒΚΕΕ άρθρο 9 παρ. 24 ) έως ότου αντικατασταθούν οι πεπαλαιωμένες σανίδες αλλά και να τοποθετηθούν καινούργιες στα σημεία που λείπουν .
 
web form