OCC16/01-421:Εργατικό ατύχημα κατά τη διάρκεια φόρτωσης αποσκευών σε ιμάντα διαχωρισμού του Αερολιμένα στις 30/04/16

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ

Στις 30-04-2016 και περί 20.00 τοπική ώρα έλαβε χώρα εργατικό ατύχημα σε ιμάντα διαχωρισμού αποσκευών του Αερολιμένα. Συγκεκριμένα, εργάτης εταιρείας παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης ,ο οποίος εργαζόταν στο δυτικό ιμάντα διαχωρισμού αποσκευών, προσπάθησε να κινηθεί ανάμεσα σε δύο ακινητοποιημένα αμαξίδια αποσκευών πατώντας ανάμεσα στη δοκό σύνδεσής τους, έχασε την ισορροπία του και έπεσε στο δάπεδο. Διακομίσθηκε στο ιατρείο του Αερολιμένα και στη συνέχεια στο Βενιζέλειο νοσοκομείο.
 

Το Αερολιμενικό τμήμα ενημερώθηκε σχετικά από την εργοδότρια , τρεις ημέρες αργότερα, στις 03-06-2016 και ώρα 13.30, υποβάλλοντας το σχετικό έντυπο αναγγελίας, καθώς, σύμφωνα πάντα με τους ισχυρισμούς της εταιρείας, ο εργαζόμενος τότε μόνο ενημέρωσε για τον τραυματισμό του τηλεφωνικά την εταιρεία.


ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ

 
Ο παθών υπέστη ρογμώδες κάταγμα αστραγάλου, όπως διαπιστώθηκε στο νοσοκομείο στο οποίο διεκομίσθη και του χορηγήθηκε αναρρωτική άδεια 30 ημερών (έως 30/05/2016).
Πραγματικά περιστατικά
Κατά τη στιγμή του ατυχήματος ο παθών, εργαζόταν μόνος του στο δυτικό ιμάντα διαχωρισμού αποσκευών. Σύμφωνα με έγγραφη αναφορά του παθόντα αλλά και κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας της επιτροπής διερεύνησης μαζί του, προκύπτει ότι, ο τελευταίος, στην προσπάθειά του να κινηθεί ανάμεσα σε δύο ακινητοποιημένα αμαξίδια αποσκευών, πατώντας επάνω στη δοκό σύνδεσής τους, από απροσεξία του, έχασε την ισορροπία του και έπεσε στο δάπεδο. Πλησίον του τόπου του ατυχήματος, σε διπλανό ιμάντα, εργαζόταν συνάδελφος του ιδίας ειδικότητας, στον οποίο επίσης απευθύνθηκε η επιτροπή διερεύνησης δια ζώσης, ο οποίος, με βάση πάντα τη μαρτυρία του, είδε μόνο τον παθόντα να έρχεται προς το μέρος του κουτσαίνοντας, οπότε και τον μετέφερε στο ιατρείο του Αερολιμένα.


ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ

 
Σύμφωνα πάντα με τη μαρτυρία του ιδίου, ο παθών ήταν ενδεδυμένος με ατομική στολή εργασίας και φορούσε τα υποδήματα ασφαλείας που του είχε χορηγήσει ο εργοδότης του. Επίσης, ο παθών, είχε παρακολουθήσει τα σχετικά με τα καθήκοντά του εταιρικά εκπαιδευτικά προγράμματα αναφορικά με διαδικασίες επίγειας εξυπηρέτησης, φόρτωσης, λειτουργίας θυρών αεροσκαφών (basic ramp Handling, loading, ac doors operation), ανθρώπινους παράγοντες, (Human Factors), ασφάλεια στην πίστα αεροσκαφών (ramp safety) και άλλες εκπαιδεύσεις, οι οποίες βρίσκονται εκτός πλαισίου της συγκεκριμένης διερεύνησης.
Επίσης σύμφωνα με το μητρώο εκπαιδεύσεων του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας του Αερολιμένα ο εργαζόμενος είχε παρακολουθήσει σεμινάρια AIRSIDE SAFETY στις 12/06/13 και 19/04/16.


ΑΙΤΙΑ

 
Ελλείψει ικανών αποδεικτικών στοιχείων λόγω παρελεύσεως χρονικού διαστήματος (3 ημέρες) μεταξύ τελέσεως του ατυχήματος και αναγγελίας αυτού στις αρχές, η επιτροπή διερεύνησης δεν δύναται να εξάγει ασφαλή συμπεράσματα για την πραγματική αιτία που προκάλεσε τον τραυματισμό του παθόντα. Παράγοντες από το περιβάλλον εργασίας που θα μπορούσαν να δυσχεράνουν την εργασία ή να θέσουν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα του υπαλλήλου στο υπόγειο (π.χ κακός φωτισμός, ολισθηρό δάπεδο, κατασκευαστικά ελαττώματα αμαξιδίων κλπ) δεν είναι δυνατόν να εξακριβωθούν.
Ωστόσο, η επιτροπή διερεύνησης οφείλει να επισημάνει τα εξής:
1) με τα υπάρχοντα στοιχεία, η παρέκκλιση από τις διαδικασίες ασφάλειας αποτελεί το κύριο αίτιο του συμβάντος (casual factor), καθώς ο εργαζόμενος όφειλε να κινηθεί είτε μπροστά είτε πίσω από τα κοτσαρισμένα αμαξίδια και όχι ανάμεσά τους, όπως ρητά προβλέπεται στα εταιρικά εγχειρίδια (GE04 -Ramp Safety: Basic Ramp Safety Rules, σελ. 51). Συνεισφέροντες ωστόσο παράγοντες (contributory factors) που οδήγησαν στο ατύχημα αποτελούν: α) η πιθανή σωματική κόπωση που προκλήθηκε από την έντονη δραστηριότητα του εργαζόμενου και κατά συνέπεια η μείωση της οξύτητας των αισθήσεών του (εξ ου και η απώλεια ισορροπίας), δεδομένης πάντα της σωματικής καταπόνησης που εξ ορισμού επιφέρει η φορτοεκφόρτωση αποσκευών και β) Ανθρώπινοι παράγοντες που οδηγούν σε ακούσια λάθη όπως αμέλεια, απροσεξία, αφηρημάδα, βιασύνη, επιπολαιότητα κλπ, οι οποίες τον ώθησαν να κινηθεί κατ’ αυτό τον τρόπο.


ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ

 
Το περιστατικό αξιολογείται ως 4C (περιστασιακό –μείζον ) με βάση τα στοιχεία που τηρούνται στο πλαίσιο τεκμηρίωσης του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας του Αερολιμένα.
Σύμφωνα με το αρχείο του Συστήματος από το 2007 έως σήμερα έχουν λάβει χώρα 21 τραυματισμοί προσωπικού-επιβατών στην περιοχή στάθμευσης αεροσκαφών .
Από αυτά τα 13 αφορούν σε εργατικό προσωπικό που έχει τραυματιστεί κατά την διάρκεια εξυπηρέτησης αεροσκάφους.


ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΙΣΧΥΟΥΣΑΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
 

Απόρροια του ατυχήματος αλλά και σε άμεση συνάρτηση με αυτό είναι η παραβίαση της ισχύουσας νομοθεσίας και συγκεκριμένα των άρθρου 11 παρ. 1 του ΒΚΕΕ, σύμφωνα με την οποία, κάθε ατύχημα, σοβαρό συμβάν ή συμβάν πρέπει το συντομότερο δυνατόν να γνωστοποιείται στην
Αερολιμενική αρχή και στον υπεύθυνο του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας αλλά και του άρθρου 7 παρ. 18 της Αερολιμενικής Διάταξης 1 σύμφωνα με το οποίο θεωρείται παράβαση «η , από τους εμπλεκόμενους ή από οποιονδήποτε άλλον έλαβε γνώση, παράλειψη ενημέρωσης των Αερολιμενικών υπηρεσιών για ατύχημα ή συμβάν με όχημα, το οποίο έλαβε χώρα εντός εσωτερικών ορίων του Αερολιμένα ».
Στην συγκεκριμένη περίπτωση , το Αερολιμενικό τμήμα ενημερώθηκε με μεγάλη καθυστέρηση η οποία είναι θεμιτή μόνο στο πλαίσιο του Π.Δ 120/06 ή του EK 996/2010 και των τροποποιήσεών του , η οποία δίνει περιθώριο 72 ωρών σε εμπλεκόμενο πρόσωπο ή εταιρία , για την αναφορά περιστατικού στην αρμόδια επιτροπή που είναι υπεύθυνη για την καταχώρησή του στη βάση δεδομένων του ευρωπαϊκού κεντρικού αποθετηρίου ( ECCAIRS).
Το χρονικό περιθώριο των 72 ωρών δεν πρέπει να συγχέεται με την υποχρέωση που έχουν εμπλεκόμενοι σε συμβάν να αναφέρουν άμεσα το εν λόγω συμβάν στην αρμόδια αεροπορική αρχή ώστε να γίνουν το συντομότερο δυνατόν οι απαραίτητες ενέργειες (αλκοτέστ, λήψη καταθέσεων από αυτόπτες μάρτυρες, φωτογραφίες, οριοθέτηση του συμβάντος ,δέσμευση επιγείων μέσων για εξέταση από εμπειρογνώμονα κτλ. ) που θα χρησιμεύσουν στην μετέπειτα διερεύνησή του.
Οποιαδήποτε καθυστέρηση στη γνωστοποίηση σοβαρού περιστατικού όπως είναι ένα εργατικό ατύχημα αποτελεί αδικαιολόγητη παράλειψη και πρέπει να αντιμετωπίζεται ως τέτοια.


ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
 

Συστάσεις ασφαλείας για το προσωπικό
 

Το προσωπικό πρέπει να τηρεί απαρέγκλιτα τις εγκεκριμένες εταιρικές διαδικασίες της εταιρείας και να επιδεικνύει ιδιαίτερη προσοχή κατά τη φόρτωση και εκφόρτωση αποσκευών στους ιμάντες λόγω της εξ ορισμού δυσκολίας που υπάρχει στη φύση αυτής της εργασίας εξαιτίας του βάρους των αποσκευών και της επιφερόμενης σωματικής καταπόνησης.
 

Συστάσεις ασφαλείας για την εταιρεία

1. Να συστήσει μία επιτροπή εφαρμογής ενός προγράμματος αποφυγής εργατικών ατυχημάτων (injury prevention program), το οποίο θα είναι εκπαιδευτικού χαρακτήρα και στο οποίο θα ενημερώνει το προσωπικό της για τη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα (Human Factor), στην αποφυγή ατυχημάτων. Η επιτροπή αυτή θα πρέπει να απαρτίζεται από τον Safety Manager της εταιρείας και αντιπροσώπους του εργατικού δυναμικού της, ενώ ο σκοπός ενός τέτοιου προγράμματος θα είναι αποκλειστικά η μείωση του αριθμού των εργατικών ατυχημάτων.
2. Η εταιρεία, με δική της ευθύνη, πρέπει να προβαίνει σε συχνότερους εσωτερικούς ελέγχους του προσωπικού της σχετικά με την τήρηση των προβλεπόμενων εταιρικών διαδικασιών, ενεργώντας παράλληλα
4
προληπτικά ενάντια στην παγιοποίηση από μέρους του προσωπικού της λανθασμένων πρακτικών.
3.Να φροντίσει για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο του προσωπικού της ώστε να ερευνούνται άμεσα οι λόγοι απουσίας εργαζομένων από τις θέσεις εργασίας τους.
4. Να μεριμνά ώστε να δηλώνονται τα συμβάντα άμεσα και όχι ετεροχρονισμένα.
 
web form