OCC17/02: Τροχαίο συμβάν στο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών μεταξύ λεωφορείου επιβατών και πυροσβεστικού οχήματος

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ

Στις 10/1/2017 και ώρα 10:05 τοπική έλαβε χώρα τροχαίο συμβάν στο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών του ΚΑΗΚ και συγκεκριμένα μπροστά και βορειοδυτικά των εξόδων αναχωρήσεων των Gates 1-2.
Λεωφορείο τύπου Cobus εταιρίας επίγειας εξυπηρέτησης με αριθμό κυκλοφορίας 2503 (α΄ όχημα), συγκρούστηκε με πυροσβεστικό όχημα τύπου ASTRA, με αριθμό κυκλοφορίας 10017 (β` όχημα). Το β` όχημα ερχόταν από το χώρο ανεφοδιασμού καυσίμων των οχημάτων της ΥΠΑ και κινούνταν πλησίον του κτιρίου με κατεύθυνση νοτιοδυτική με σκοπό να σταματήσει μπροστά στις αίθουσες αφίξεων, ενώ το α` όχημα βρισκόταν σταθμευμένο μπροστά στις σκάλες καθόδου των επιβατών από τα Gates αναχωρήσεων 1-2 και είχε επιβιβάσει τους αναχωρούντες επιβάτες, που προορίζονταν για το α/φος της πτήσης ΟΑL303 με προορισμό Αθήνα. Το α` όχημα ξεκίνησε την πορεία του προς το αεροσκάφος στρίβοντας δεξιά και συγκρούστηκε με το β` όχημα, που τη στιγμή εκείνη κινούνταν δεξιά και παράλληλά του (Σχήμα 1).






                                                                          Σχήμα 1. Γραφική απεικόνηση του συμβάντος


                         


ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ - ΕΥΡΗΜΑΤΑ

Από την σύγκρουση προκλήθηκαν ελαφρές υλικές ζημιές και στα δύο οχήματα. Ειδικότερα το α΄ όχημα υπέστη ζημιές στον δεξιό καθρέπτη και στη μάσκα( φωτ. 1,2), ενώ το β΄ όχημα υπέστη ζημιές (γρατζουνιές) στην αριστερά πλευρά ενώ έσπασε το πίσω κάτω αριστερό φλας (φωτ.3).
 


                                                                                                Φωτ.1 Ζημιά στη μάσκα του α' οχήματος 


                                                                              Φωτ.2 Ζημιά στον δεξιό καθρέπτη του α' οχήματος 


                                                                         Φωτ.3 Ζημιά στο πίσω αριστερό φλας του β' οχήματος

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ

Για τους οδηγούς των οχημάτων προέκυψαν τα εξής : Οδηγός α΄ οχήματος (επιβατικό όχημα):
Κάτοχος διπλώματος οδήγησης οχημάτων Δ’ κατηγορίας (λεωφορεία). Πιστοποιημένος για οδήγηση σε ελεγχόμενους χώρους (airside driving permit με ημερομηνία ισχύος έως Μάρτιο 2017).
Οδηγός β΄ οχήματος (Πυροσβεστικό όχημα):
Κάτοχος άδειας οδήγησης E’ κατηγορίας. Πιστοποιημένος για οδήγηση σε ελεγχόμενους χώρους (airside driving permit, με ημερομηνία λήξης Απρίλιο 2017, διαβάθμισης B).
 

ΟΧΗΜΑΤΑ

Α΄ όχημα
Δεν διατίθεται κρατική άδεια κυκλοφορίας για τα λεωφορεία επιβατών δεδομένου ότι απαγορεύεται να κινούνται σε χώρους εκτός airside αεροδρομίου ενώ όσον αφορά στην ασφάλισή των εν λόγω οχημάτων, αυτά καλύπτονται από το γενικό ασφαλιστήριο όλου του εξοπλισμού της εταιρίας παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης.
Το α’ όχημα είναι τύπου Cobus έχει αριθμό κυκλοφορίας 2503, έχει άδεια κυκλοφορίας στην πίστα εν ισχύ και είναι ασφαλισμένο (ημ/νία λήξης ασφαλιστηρίου 31/12/2017). Β΄όχημα Είναι πυροσβεστικό όχημα τύπου ASTRA, με αριθμό κυκλοφορίας 10017 έχει άδεια κυκλοφορίας στην πίστα εν ισχύ και είναι ασφαλισμένο.
 

ΑΙΤΙΑ

Από το υλικό (βίντεο από το CCTV του Αερολιμένα, φωτογραφίες που διαθέτουν οι διερευνητές) καθώς και από τις καταθέσεις των εμπλεκόμενων οδηγών προκύπτει ότι το συμβάν προκλήθηκε λόγω της στιγμιαίας αμέλειας του οδηγού του α’ οχήματος ο οποίος εκκίνησε το όχημα του από στάση και προχώρησε προς την κατεύθυνση της πίστας, χωρίς να αντιληφθεί το β΄όχημα που διερχόταν πίσω και δεξιά του. Όπως ανέφερε ο οδηγός του α` οχήματος δεν είδε το β` όχημα από τους καθρέπτες αλλά, προφανώς ούτε και προέβη σε οπτικό έλεγχο στρέφοντας το κεφάλι του. Αν συνέβαινε κάτι τέτοιο θα αντιλαμβανόταν το διερχόμενο ογκώδες όχημα. Όπως ανέφερε το είδε μετά την εκκίνησή του και δεν πρόλαβε να αποτρέψει το συμβάν.
Όπως προέκυψε από την κάμερα καταγραφής οι ταχύτητες των οχημάτων τη στιγμή της σύγκρουσης ήταν μικρές.
 

ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ

4D (περιστασιακό, δευτερεύον)

Το συμβάν κρίνεται περιστασιακό δεδομένου ότι είναι το 15ο τροχαίο συμβάν που καταγράφεται από το 2007 στον ΚΑΗΚ. Ως εκ τούτου ο δείκτης πιθανότητας εμφάνισης της συγκεκριμένης κατηγορίας είναι 3,2 Χ10-5 σύμφωνα με τα στοιχεία που τηρούνται στο πλαίσιο του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας του ΚΑΗΚ.
Κρίνεται επίσης δευτερεύον γιατί από αυτό προέκυψαν ελαφριές υλικές ζημιές και στα δύο οχήματα. 


ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΙΣΧΥΟΥΣΑΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ

Στο συμβάν καταγράφηκαν οι παρακάτω παραβάσεις από τον οδηγό του α’
οχήματος: Των άρθρων 9.10 του ΒΚΕΕ (ΦΕΚ’ Β 1138/2011), 7.12 της Αερολιμενικής διάταξης 1 και 4.1.1 της ΜΕΔ 14, τα οποία μεταξύ άλλων αφορούν την υποχρέωση των οδηγών να επιδεικνύουν τη δέουσα προσοχή.
Επίσης του άρθρου 5.1 της ΜΕΔ 14 που καθορίζει τις προτεραιότητες που πρέπει να τηρούνται κατά την οδήγηση των οχημάτων. Σύμφωνα με το άρθρο αυτό τα πυροσβεστικά οχήματα έχουν προτεραιότητα έναντι των οχημάτων μεταφοράς επιβατών.
 

ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Για τους οδηγούς οχημάτων: Κατά την εκκίνηση του οχήματος θα πρέπει να γίνεται ενδελεχής έλεγχος του χώρου, τόσο από τους καθρέπτες όσο και με την κατάλληλη στρέψη της κεφαλής.
Οι οδηγοί οχημάτων οφείλουν να είναι σε εγρήγορση και να είναι έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να ακινητοποιήσουν το όχημά τους, εφόσον αυτό χρειαστεί.
 
web form